Definicja ROZMOWA MISTRZA POLIKARPA ZE ŚMIERCIĄ, IN. DIALOG MISTRZA POLIKARPA ZE ŚMIERCIĄ: zapisana około 1463 r. poprzez kanonika płockiego Dawida z Mierzyńca, który dał jej z łaciny tytuł De morte prologus (manuskrypt zaginął w trakcie II wojny światowej). Przerwana na 498 wersie. Pierwowzorem tego najdłuższego średniow. wiersza pol. jest z łaciny dialog prozą Colloquium de morte (Rozmowa o śmierci) z poł. XIV w. Autor zachował jednak sporą samodzielność, o czym świadczą daleko idące przekształcenia tekstu, pomijanie fragmentów, obecność długich partii nie mających odpowiednika we wzorcu. Inspirowała go zachodnioeuropejska lit., zwł. wierszowane duży człowieka ze śmiercią i tak zwany tańce śmierci. Wiersz rozpoczynają dwie apostrofy: do Boga (prośba o pomoc w pisaniu) i do słuchaczy (topos: "ja opowiem - wy słuchajcie", świadczący o ustnym przekazie tekstu). W części prezentującej sytuację i bohaterów autor rysuje przerażający obraz upersonifikowanej Śmierci (rozkładający się trup kobiety). Następuje tu odwrócenie ról: mędrzec tak się przeraził, iż zareagował jak błazen. Z powodu w dialogu staje się głupkowatym uczniem, stawiającym naiwne pytania, a Śmierć - lekceważącą go, mądrą nauczycielką. Charakterystyczne dla utworu są przedmioty komizmu sytuacyjnego, jęz. i postaci - również Śmierć bywa śmieszna (na przykład gdy się przechwala czy złości). Mówiąc o swej wszechwładzy, Śmierć rysuje satyryczne obrazy przedstawicieli różnych stanów (karczmarza, sędziego, plebana) i wygłasza pochwałę "dobrych mnichów". Celem tego dydaktycznego tekstu jest głoszenie tezy o nieograniczonej sile śmierci, której władza rozciąga się na ludzi, zwierzęta i rośliny, i przypomnienie odbiorcy o małej wartości życia doczesnego i konieczności przestrzegania praw Bożych. Artyzm jęz.-stylist. (liczne epitety, porównania i przenośnie, plastyczne opisy - spora rola kolorów, słownictwo potoczne w wypowiedzi Polikarpa) czyni z R. jedno z największych osiągnięć pol. literaturze średniow.
- Co znaczy Rozdziobią Nas Kruki, Wrony...:
- Porównanie Żeromskiego, gdzie problem narod. i społ. łączą się w jedną całość. W jesienny dzień 1864 r. powstaniec Andrzej Borycki (pseudonim Szymon Winrych) wiezie ukrytą na wozie broń dla oddziału rozmowa mistrza polikarpa ze śmiercią, in. dialog mistrza polikarpa ze śmiercią co znaczy.
- Krzyżówka Res Publica:
- Dlaczego kult. wychodzące w Warszawie w l. 1979-81 jako kwartalnik w drugim obiegu, od 1987 oficjalnie jako miesięcznik, a od 1992 pt. Res Publica Nowa . Red. naczelnym jest M. Władca. R. P. zajmuje się gł rozmowa mistrza polikarpa ze śmiercią, in. dialog mistrza polikarpa ze śmiercią krzyżówka.
- Co to jest Rokoko:
- Jak lepiej sztuce XVIII w., również prąd lit. Jego start wiąże się z dworem Ludwika XV, który w miejsce surowości życia za Ludwika XIV wprowadził kult przyjemności, wyrafinowanej rozrywki, urody wykwintnych rozmowa mistrza polikarpa ze śmiercią, in. dialog mistrza polikarpa ze śmiercią co to jest.
- Słownik Rzewuski Henryk:
- Kiedy dziennikarz. Pochodził z rodz. magnackiej. Z domu wyniósł kult przeszłości i tradycji szlacheckiej. Uczestnik kampanii 1809 r. Członek masonerii, organizator loży Orzeł Biały w Petersburgu. W trakcie rozmowa mistrza polikarpa ze śmiercią, in. dialog mistrza polikarpa ze śmiercią słownik.
- Czym jest Reduta Ordona:
- Od czego zależy opisowo-refleksyjny A. Mickiewicza. Jeden z utworów tworzących legendę stworzenia listopadowego, poświęcony obronie fortu na Woli w 1831 r. Ma postać opowiadania naocznego świadka (adiutanta) - walor rozmowa mistrza polikarpa ze śmiercią, in. dialog mistrza polikarpa ze śmiercią czym jest.
Co to jest Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią, in. Dialog mistrza Polikarpa ze Śmiercią w Słownik definicji R .